Het belang van een realistische en complete SEO-strategie

Als de coronacrisis ons iets geleerd heeft, is het dat het van groot belang is om met jouw onderneming online aanwezig te zijn. De crisis heeft verliezers en winnaars voortgebracht, de bedrijven die online prominent aanwezig waren zijn overduidelijk één van de winnaars. Volgens Emerce was er in 2020 een groei van 82% in online aankopen, voor veel mensen kunnen de lockdowns een eyeopener zijn geweest betreft het gemak van online shoppen. Uit een prognose van Twinkle Magazine is te zien dat in 2021 weer een omzetgroei van 20% verwacht wordt voor webshops. Online shoppen is en blijft booming, genoeg reden om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf online vindbaar is. Maar, hoe zorg je ervoor dat de consument jouw webshop of -site online vindt? Om dit te realiseren kun je diverse kanalen aanboren, zoals: social media, Google Advertising of SEO

In dit artikel zoomen we in op het laatstgenoemde kanaal: SEO. De afgelopen jaren zijn de online marketingbureaus als paddenstoelen uit de grond geschoten. Als ondernemer word je doodgegooid met het aanbod aan online marketingbureaus. Ook het internet staat vol met artikelen over SEO. Met één zoekopdracht in Google vind je tal van artikelen die je uitleggen wat SEO is en wat je vooral wel en niet moet doen. Wij kunnen ons voorstellen dat het lastig is voor een ondernemer om je een weg te vinden door het grote aanbod aan bureaus en de overvloed aan informatie. Wat vooral belangrijk is, is dat je een realistische en complete SEO-strategie voor jouw onderneming ontwikkelt. 

Branches raken online steeds meer verzadigd, omdat er steeds meer bedrijven bewust worden van het belang om online vindbaar te zijn. Dit gegeven moet je meenemen in jouw SEO-strategie. Wij snappen dat je altijd op plek 1 wilt staan en dan met name op de zoekwoorden die er écht toe doen, maar je moet ook realistisch zijn. Het kan namelijk zijn dat er op een bepaald zoekwoord concurrenten zijn die online verder zijn dan jij. In dat geval is het beter om je te focussen op een zoekwoord dat wel haalbaar is. Vervolgens ga je werken aan de online kracht van jouw onderneming om te zorgen dat je op een later moment wel de aanval kunt openen op hoog concurrerende zoekwoorden.

Hoe ontwikkel je een realistisch en complete SEO-strategie?

Het belang van een realistische en complete SEO-strategie is duidelijk. Maar, hoe realiseer je die? Om je verder te helpen hebben wij het onderstaande stappenplan opgesteld.

Sommige ondernemers zullen al een heel helder beeld hebben van hun onderneming, maar voor de startende ondernemers is deze stap van vitaal belang. Pak je laptop erbij of als je van de oude stempel bent: pen en papier. Breng vervolgens in kaart wat je als onderneming verkoopt, wat je core business is, wat je USP’s zijn, wie de doelgroep is, wat je mogelijke afzet- of werkgebied is en wat je uit wilt stralen. Maak deze beschrijving zo gedetailleerd en compleet mogelijk. Hoe uitgebreider de beschrijving, des te meer het je gaat helpen bij de tweede stap.

De volgende stap is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Je gaat vanuit de informatie die je in stap 1 hebt vergaard onderzoeken welke zoekwoorden hierbij passen. Zoekwoorden zijn woorden waar zoekmachinegebruikers naar zoeken. Deze woorden kun je vinden in bepaalde tools. Je hebt gratis tools, maar ook betaalde tools. Onze ervaring leert dat de betaalde tools meer informatie geven die helpen bij het opstellen van een realistische strategie. Klik hier voor een lijst met gratis en betaalde tools waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. 

We geven hieronder een voorbeeld waarin informatie uit stap 1 wordt omgezet naar een zoekwoord. 

Voorbeeld zoekwoord: 
Stel je bent een slotenmaker en je zit gevestigd in de stad Amsterdam. Je werkgebied bestaat ook uit de stad Amsterdam. Wat jouw onderneming uniek maakt, is het feit dat je goedkopere diensten levert dan je concurrenten. In dat geval is een zoekwoord als ‘Goedkope slotenmaker Amsterdam’ relevant voor jouw online onderneming.

Zoekvolume en andere belangrijke informatie:
Zoekwoorden hebben altijd een bepaald zoekvolume, dit is een getal dat aangeeft hoe vaak er gemiddeld per maand naar een woord wordt gezocht in de zoekmachines. Bij dit getal moeten we een kanttekening plaatsen, want een zoekvolume houdt niet in dat je ook zoveel kliks naar je website krijgt. Iemand die zoekt, klikt niet altijd door. Als iemand doorklikt, heeft diegene ook nog de keuze tussen een betaald of onbetaald resultaat. Doe altijd verder onderzoek naar de organische click-through-rate om te kijken hoeveel mogelijke kliks een woord je kan opleveren. Houd je ook niet exact vast aan dit getal, want het zal altijd afwijken. Het is meer een grove schatting.

Heb jij Google-Ads campagnes lopen, dan kunnen deze ook input leveren voor zoekwoorden. Zo kun je in een Google Ads-campagne zien hoeveel mensen er binnenkomen op het zoekwoord en hoe goed het zoekwoord converteert.

Belangrijk: Als je zoekwoordenonderzoek doet is het belangrijk om synchroon met dit onderzoek een concurrentieanalyse uit te voeren. Waarom is dit belangrijk? Als je geen goed beeld hebt van de online kracht van jouw concurrenten, dan focus je je wellicht op zoekwoorden die op dat moment niet haalbaar zijn. Maar, waar moet je op letten? Controleer altijd de top 10 van een zoekwoord op de onderstaande zaken.

– Wat is de algehele autoriteit van de concurrent?

– Wat is de autoriteit van de specifieke pagina waarop de concurrent rankt? 

– Hoeveel links heeft de specifieke pagina waarop de concurrent rankt? 

– Hoe sterk zijn die links?

– Hoeveel content heeft de specifieke pagina waarop de concurrent rankt?

– Hoe goed is die content ingericht op het zoekwoord waarop je wilt scoren? 

Stel je hebt een zoekwoord die goed past bij jouw onderneming. Laten we als voorbeeld weer ‘goedkope slotenmaker Amsterdam’ pakken. Echter, je ziet aan de hand van de bovenstaande vragen dat de concurrentie een stuk verder is dan jouw online onderneming. Dan kun je koppig een hele strategie ontwikkelen rondom dat zoekwoord met als grote risico dat je nooit op een toppositie komt, maar je kunt ook gaan schakelen. Welke zoekwoorden zijn alsnog relevant voor mij die niet zo concurrerend zijn? Vaak zijn dit zoekwoorden die breder zijn en waar iets minder mensen op zoeken. Bijvoorbeeld: ‘goedkope slotenmaker Amsterdam West’. Probeer op die manier een cluster aan zoekwoorden te vinden die past bij jouw onderneming, maar die haalbaar zijn. 

Door die zoekwoorden te optimaliseren zal de online kracht van jouw onderneming toenemen en zal er een punt komen waarop je wel de aanval kunt openen op meer concurrerende zoekwoorden. 

Resultaat:
Door je strategie op deze manier in te richten zul je te maken krijgen met een lineaire groei in verkeer. Je zult in het begin gaan ranken op het zogeheten ‘laaghangend fruit’, zoekwoorden met een laag zoekvolume en een lage concurrentie. Naarmate de online kracht van jouw onderneming aansterkt zul je steeds vaker de aanval kunnen openen op zoekwoorden met een hoger volume en een hogere concurrentie. Het verkeer zal daardoor steeds harder groeien. Het andere grote voordeel van deze strategie is dat je je niet focust op één groot zoekwoord. Stel dat je dit wel doet en je daalt een aantal plekken, dan valt je verkeer grotendeels weg. Door je strategie toe te passen op een heel cluster aan zoekwoorden van een laag tot een hoog volume zul je een veel sterkere basis hebben.

Tip: 
Laat de onhaalbare zoekwoorden niet helemaal buiten beschouwing, maar neem ze wel mee naar de volgende stap. Bij stap 3 wordt duidelijk waarom.

Je hebt een cluster van zoekwoorden opgesteld die naadloos aansluiten bij jouw onderneming en die haalbaar zijn. Nu is het zaak om een SEO-strategie voor deze zoekwoorden te ontwikkelen en uit te voeren. Daarbij stel je een korte- en langetermijnstrategie op. 

Houd wel in acht dat het resultaat bij SEO-werkzaamheden gemiddeld 3 maanden op zich laat wachten. Dus bij een kortetermijnstrategie moet je rekening houden met minimaal 3 maanden voordat je op een toppositie staat. 

Kortetermijnstrategie:
In de kortetermijnstrategie ga je een strategie ontwikkelen voor de haalbare zoekwoorden. Waarom kortetermijnstrategie? De haalbare zoekwoorden zijn doorgaans zoekwoorden met een lager zoekvolume en een lagere concurrentiegraad. Dit zijn zoekwoorden waarop je sneller zult scoren. 

Je gaat per cluster van zoekwoorden een pagina creëren die gericht is op die zoekwoorden. Hierbij moet je rekening houden met de rankingfactoren van Google. Dit zijn er anno 2021 inmiddels 200, dus we gaan ze niet allemaal opnoemen. Belangrijk is dat je de pagina zo goed mogelijk optimaliseert. Simpelweg een tekst online zetten is niet genoeg, probeer de pagina zo ver mogelijk te optimaliseren aan de hand van de rankingfactoren en je zult meer succes hebben. Hoe meer jij optimaliseert, des te meer de concurrentie moet doen om jou van een toppositie af te stoten. Belangrijk is in ieder geval: creëer zoveel mogelijk leesbare, relevante en converterende content, zorg ervoor dat er kwalitatieve links naar deze content toewijzen en zorg voor een snelle en gebruiksvriendelijke pagina. Die 3 optimalisaties steken er bovenuit.

Langetermijnstrategie:  
In de langetermijnstrategie ga je een strategie ontwikkelen voor de, op dat moment, onhaalbare zoekwoorden. Dat de zoekwoorden onhaalbaar zijn, betekent niet dat je er geen aandacht aan moet besteden. Belangrijk is dat je in ieder geval een stuk content creëert op basis van die zoekwoorden en deze live zet. Zodoende kan Google die content alvast indexeren en kan de pagina alvast ranken in de zoekmachines. Als het moment daar is dat jouw website sterk genoeg is, dan kun je ook beginnen met het realiseren van linkjes voor die pagina en eventuele andere optimalisaties. 

Belangrijk:
Blijf altijd je website monitoren en anticipeer op de ontwikkelingen die je ziet. Als je ziet dat je website sterker wordt, schakel dan door naar andere zoekwoorden. Stilzitten is geen optie, want dit zorgt voor een stagnatie in je online groei.

Heb jij behoefte aan een betrouwbare partner?

Heb jij niet de kennis en kunde in huis om het bovenstaande op te pakken en heb je behoefte aan een betrouwbare partner? Met meer dan 5 jaar ervaring binnen het vak hebben wij veel verschillende ondernemingen geholpen bij het realiseren van organische groei. Van grote tot kleine ondernemingen in allerlei branches. Vraag vrijblijvend een SEO-analyse aan of neem direct contact met ons op door het onderstaande contactformulier in te vullen. Wij houden van directe en korte communicatie, realistische doelen en samen de mouwen opstropen.